زوركي دانشجوي فعال شويد


پيش تر قول انتشار مقاله اي در باب آسيب شناسي معدلي شدن انتخاب واحد را داده بوديم ف به گزارش خبرگزاري دانشجويي TJNA با شروع نيمسال اول 89، در حالي که اکثر دانشجويان براي ترم جديد ماده مي شدند و بقيه درخانه هاي خود مشغول استراحت بودند، دکتر ساسان محمدي – رياست دانشکده فني- با شعار » دانشگاه متعلق به دانشجوي فعال است»  طرحي کم سابقه ارائه نمود که در پي آن، دانشجوياني که ازمعدل بالاتري نسبت به ديگر دانشجويان برخوردار می بودند، برای انتخاب واحد در اولويت بالاتري قرار مي گرفتند.

اين طرح طي چشم و هم چشمي هاي دانشكده هاي فني و صنايع به دانشگاه صنايع نيز راه يافت و دكتر عبدي براي غافل نماندن از غافله اين طرح را نيز با تغييراتي اعمال نمود.

خبرگزاري مذكور ضمن انتشار این خبر در تاریخ 24 مهر 89 با کنایه ای از نامگذاری سال تحصیلی جدید به این نام خبر داد ، این خبرگزاری در ادامه می افزاید :

دکتر ساسان محمدی که این روزها در جاي جای دانشکده صحبت از اوست در یک اقدام نمادین شعار سال تحصيلی جدید را انتخاب کرد » دانشگاه متعلق به دانشجوی فعال است » . جالب است بدانید این مردغیرقابل پیش بینی درراستای همین شعار اولین گام را با اقتدار برداشته ، در هقته ی گذشته او به شايعات رنگ واقعیت زد و اعلام کرد از ترم آینده اولویت بندی انتخاب واحد براساس  «معدل ترم جاری»می باشد.

به گزارش اين خبرگزاري ، ریاست دانشکده فني تهران جنوب در حالی تصمیم به اجرای طرح موسوم به » دانشجوی فعال » اتخاذ نمود که این طرح تا پایان نیمسال 89 دارای ابهاماتی جدی بود و هیچ یک از مسئولین ، درباره جزییات و نحوه انجام آن به طور شفاف توضیحی ارائه نمی نمودند .

همین امر سبب شد تا گروه کثیری از دانشجویان ، نسبت به این طرح واکنش چندانی نشان ندهند و به برداشت شعارگونه از این طرح قناعت نمودند. به طوری که انتخاب واحد بر اساس شرط معدل ،به عنوان طرحی شناخته شود که پس از زمانی کوتاه از اجرای آن صرف نظر خواهد شد و یا همانند انتقال دانشجویان برق و کامپیوتر به دانشکده پیامبر اعظم ، برای مدتی به تعلیق در بیاید و به دست فراموشي سپرده شود.

پس از برگزاري امتحانات نیمسال اول، دانشجویان در کمال حیرت و ناباوری با خبر اجرای این طرح به طور جد و براساس “معدل کل” و برای تمامی دانشجویان، روبرو شدند. این خبر در حالی مطرح شد که پیش از این اعلام شده بود این طرح بر اساس معدل ترم جاری می باشد.

تا قبل از اعلام این خبر، کمتر دانشجویی احتمال می داد که این طرح،به یکی از جنجالی ترین و مورد بحث ترین طرح های مصوب این دانشگده مبدل گردد .

از طرفی دیگر، وجود برخی از سهمیه ها و اولویت ها(مانند سهمیه دانشجویان شاهد و ایثارگر، سهمیه جانباز، فرهنگیان،بسیج فعال و…) پیش از اجرای این طرح نیز گروهی از دانشجویان را از لحاظ استفاده از امکانات آموزشی برتر از دیگران قرار می داد.به طوری که دانشجویان مشمول این سهمیه ها، در زمان انتخاب واحد جزو بالاترین اولویت ها برای انتخاب واحد های کلیدی و همچنین اساتید مورد نظر خود بوده اند.

اکنون که حدود یکسال از آغاز این طرح می گذرد، تنها 570 نفر ترغیب به درس خواندن شده اند که با توجه به وجود برخی سهمیه ها و اولویتها که در بالا نیز به آنها اشاره شد، نسبت به ….تعداد دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشکده فنی تهران جنوب، رقمی بسیار ناچیز می باشد

همین امر سبب می شود تا این طرح را در رسیدن به اهداف خود – یعنی ایجاد فضای رقابت و افزایش فعالیت دانشجویان در زمینه علمی- شکست خورده در نظر گرفت. حال آنکه می توان دلیل این شکست را اجرای نادرست طرح و عدم کارشناسی این طرح قبل از اعلام اجرای آن اعلام نمود.

از دلایل شکست طرح موسوم به » دانشجوی فعال » می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1) ضروری است این طرح تنها برای معدل نیمسال اجرایی گردد. در این صورت می توان رشد دانشجویان فعال را در هر نیمسال تحصیلی به وضوح مشاهده نمود

2) دکتر محمدی می توانست این طرح را به طور آزمایشی و با دخالت معدل نیمسال اجرا نماید ،درصورت موفقیت این طرح و یا مشاهده نقص های آن، درباره ادامه و یا قطع اجرای این طرح تصمیم لازم را اتخاذ نمایند

3) لازمه اجرای موفقیت آمیز این طرح، وجود اساتید متبحر بیشتر و ارتقای سطح آموزشی دانشگاه می باشد. لذا لازم و ضروری است تا دانشگاه آزاد تهران جنوب به جذب نیروی آموزشی توجه بیشتری نماید.

4) شایسته است برای تصحیح برگه های ارزشیابی دانشجویان در پایان نیمسال بازه زمانی واحد در نظر گرفته شود و در پی آن ضروری است بر تصحیح این برگه ها در مدت زمان مشخص شده نظارت گردد

5) برای رفع نسبی مشکل “یکسان نبودن سختی دروس” می توان این کاستی را با اعمال ضریب و شاخص قراردادی تا حدودی بر طرف نمود.

گفتنیست بسیاری از دانشجویان بر این عقیده اند که اگر بخواهیم ملاک فعالیت دانشجویان این دانشگاه را تنها بر اساس سنجش معدل نیمسال تحصیلی در نظر بگیریم و تعریف دانشجویان فعال را تنها به این جنبه معطوف نماییم، دانشگاه آزاد اسلامی پس از تفکیک های شدید در نیمسال آینده شبیه به سیستم آموزش و پرورش اجرایی در مدارس ابتدایی،راهنمایی و دبیرستان خواهد شد. بنابر این شایسته است به جای سرگرم ساختن دانشجویان به معدل و اینگونه رقابت ها،اندکی به در نظر گرفتن امتیازات و تشویقاتی برای انجمن های علمی،فرهنگی، ادبی و همچنین پرداخت بودجه لازم به کانون های ادبی و هنری و انجمن های علمی برای اجرای پروژه های پژوهشی و هنری، توجه نمایند.
نتايج نظري سنجي از دانشجويان در اين باب :

نكته 1 : میلاد تاج زاده دانشجوی رشته عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب موفق به راهیابی به بیست و ششمین دوره جشنواره ملی قرآن دانشجویان کشور گردید. گفتنی است آقای میلاد تاج زاده در بیست و پنجمین دوره جشنواره ملی قرآن موفق نیز به کسب رتبه چهارم در رشته قرائت تحقیق شده بود، اين موفقيت را به اين دانشجو تبريك عرض مي كنيم ف هرچند افتخار اين پيروزي به كام دانشگاه آزاد تهران جنوب ثبت شده ، اما بايد به اين نكته توجه كرد كه برتري اين دانشجو در اين مسابقه به همت و تلاش و هزينه دانشكده مربوطه نبوده است.

نكته 2 : از انجمن هاي علمي ، كانون هاي فرهنگي ،نشريات دانشجويي، تشكلات دانشجويي ( بسيج و جامعه اسلامي ) و بسيج دانشجويي خواهشمنديم جهت ارتباط بيشتر با ما اطلاعات ، رويداد هاي خود را براي ما به آدرس ايميل TJNN@ymail.com ارسال نمايند ، تا بتوانيم اطلاع رساني بيشتري داشته باشيم.

نكته 3 : براي ارتباط بيشتر با ما آي دي مسنجر ما را به آدرس TJNN@ymail.com را ادد كرده و يا ما را در صفحه ي فيس بوك و كلوب دات كام دنبال كنيد.

6 پاسخ

  1. پارسال که این طرح رو اجرا کردن اون هم بدون اطلاع قبلی خیلی به دانشجوها لطمه خورد. یکی از بزرگترین ضررهاش این بود که کسانی بودند که در نیمسال دوم سال 89 میتونستند فارقالتحصیل بشن اما به خاطر واحدی مثل واحد کارگاه عمومی مجبور شدند بمونند. چون اکثر سال اولی ها معدل بالای 15 داشتند که همین باعث شد کلاس های کارگاه زودتر برای آنها باز بشه و پر بشه. من نمیگم که طرح خیلی مزخرفیه ولی باید اول برای این طرح زیرسازی هایی مثل آوردن استاد خوب اجرا میشد تا بتونه طرح موفقی باشه. چرا آخه بدون فکر و یک شبه این تصمیم ها رو میگیرن؟

  2. فعال بودن تو دانشگاه خیلی خوبه، اتفاقا،
    ولی به شرط اینکه شرایطش رو ایجاد کنن!
    اینکه نمره بالا بگیریم اصلا ملاک مناسبی نیست!
    برای مثال، اگه بیان فعالین علمی، و اعضای انجمن ها رو در شرایط استثنا قرار بدن و رکوردشون زودتر باز شه، نقش بهتری رو در ایجاد محیط علمی ایفا خواهند کرد،
    این مطالب برای دکتر ساسان محمدی، نیز بیان خواهد شد، انشالله که راهی برای ابراز پیشنهاد قائل باشند،
    با سپاس از تلاش دوستان

  3. کامنت سامان رو می پسندم…حرف منم هست

    حالا که این ترم 20 واحد دروس دشوار برداشتم و قراره مشروط بشم…میخوان بر اساس معدل ترم جاری بکنن؟؟؟ :(((((

  4. قبلا هم گفتم بازم تكرار مي كنم طرح معدلي كردن انتخاب واحد به خودي خود طرح خوبيه براي گرايش دانشجويان به علم و پژوهش
    اما اين طرح نيازمند بررسي كارشناسانه است ! نمي شه بدون زير ساخت هاي قبلي طرح و عملي كرد
    من خودم از ترس اينكه واحد گيرم نياد درس مي خونم اما شب امتحاني ! فقط براي گرفتن نمره اي ظاهري
    و هيچ علمي به علمم اضافه نشده
    شايد بهتر بود همين طور كه پست گفته طرح معدلي و سال ورودي باشه حداقل با هم ورودي هامون سنجيده بشيم اينجوري بيشتر مي شد بچه ها رو به سمت درس كشوند + مي تونستيم درك درسي از ثاتيرات طرح هم داشته باشيم
    در ضمن تنها نبايد معدل بالا رفتن ملاك باشه ! فارغ التحصيلي به موقع هم مهم ِ متاسفانه توي تي جي بچه ها عموما براي ليسانس به جاي 4 سال ( 8 ترم ) 6 سال (10 ترم ) و حتي بيشتر مشغول به تحصيل اند !! و اين اصلا رقم خوبي نيست
    در ضمن افزوده شدن مشغله ي كار در كنار تحصيل و به دانشجويان ترم 5 -6 به بالا هم بايد اضافه كنيم
    اكثرا بچه ها علاوه بر درس خوندن كار هم مي كنن خيلي ها مشغله ي ازدواج و زندگي رو هم دارند ! كه اونا رو بايد در نظر بگيريم اگه واقعا بخواهيم آمار درست داشته باشيم جوانب رو بايد كامل بررسي كنيم
    همه ي اين حرفا به كنار هنوزم معتقدم فعالي به نمره نيست ، به قول دكتر عبدي بايد دانشجويان چند بعدي بشيم ! درس يك بعد ِ اخلاقيات ، انظباط ، فرهنگ و هنر ، ارزش هاي انساني ، دين و … نيز بعد هاي ديگه است كه در طي تحصيل 4 ساله بايد ياد بگيريم كه براي ادامه ي تحصيل يا ورود به جامعه انسان كامل بشيم !

  5. می دونی چیه آقای ساسان محمدی ؟ اگه تو این مملکت کسی به غیر از تو رییس دانشگاه می شد تعجب می کردم !

    زیاد خودتو اذیت نکن ! هر کاری دوست داری بکن ! دانشگاه مال باباته ! دانشجو کیه ؟!

    هه …

  6. این طرح اساسا کارشناسی نشده است، مثل حرفای دیگه رئیس دانشگاه که اون اوائل ریاستش می زد. وقتی هیج استانداردی برای امتحانات، نحوه ی درس دادن استادا و خیلی چیزای دیگه نیست، چطور میشه تعریفی از دانشجوی فعال داشت. نمونه اش خود من، که ترم پیش سر یک کلاس از همه بیشتر فعال بودم و با استاد بحث می کردم، اما آخر ترم اونایی که هنوز تو مقدمات رشته ی ما گیر دارن، به راحتی پاس شدن، ولی من نه!
    اعضای انجمن های علمی برای مسئولین دانشگاه دانشجوی فعال محسوب نمیشن، بلکه بیشتر مایه دردسر به حساب میان.

بیان دیدگاه