ادغام مهندسي نرم افزار ، سخت افزار و آي تي


دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب در تابستان 90 نيز همانند سال هاي گذشته تعطيل نيست و اتفاقات عجيبي در آن صورت مي دهد ، از پر رنگ شدن پرچم تا تغيير اساتيد و مدير گروه ها ، تفكيك جنسيتي و از همه مهم تر ادغام سه رشته ي مهندسي كامپيوتر گرايشات نرم افزار و سخت افزار و مهندسي فناوري اطلاعات (IT) .

به گزارش خبرگزاري دانشجويي TJNA کد تمامی دروس تخصصی مشترک رشته ی فناوری اطلاعات و رشته کامپیوتر گرایش سخت افزار و نرم افزار ادغام شده است.

بر اساس این گزارش دروسی مانند سیستم عامل، مهندسی نرم افزار 1 و 2، مهندسی فناوری اطلاعات،معماری کامپیوتر و…که پیش از این به فراخور نیاز هر کدام از این دو رشته تدریس می شد،با شروع ترم تحصیلی جدید در یک کلاس و مشترک با یکدیگر ارائه  خواهد شد.

گفتنیست این دروس تخصصی در دانشگاه آزاد تهران جنوب، فاقد اساتید کافی برای تدریس می باشد. به طوری که برای هرکدام از آنها، تنها یک استاد –و در مواردی نادر دو استاد-دروس مزبور را ارائه می نمایند .یکی از دانشجویان شنیده های خود را در این باره چنین توصیف می کند:

 از دید گروه کامپیوتر و آی تی، کد دروس مشترک این رشته ها ادغام شده که تنوع اساتید در هر دو رشته بالا برود و به گونه ای کمبود اساتید در این دروس جبران شود. اما دانشجویان و گروهی از اساتید کامپیوتر و آی تی بر این عقیده اند که اساتید کامپیوتر تا به حال به رشته های نرم افزار و سخت افزار تدریس نکرده اند و آشنایی چندانی با دروس رشته آی تی ندارند. بدین معنا که بخش های مختص دروس آی تی را به طور کامل تسلط ندارند. از طرفی دروسی مانند مديريت استراتژيك ، مديريت كنترل پروژه ، مباني آتي و … که در رشته فناوری اطلاعات تدریس می شوند، دارای جنبه مدیریتی در این رشته می باشند و بنابراین اساتید رشته کامپیوتر نمی توانند آنطور که باید این گونه دروس را تدریس کنند. با وجود این، مسئولین دانشگاه می گویند این طرح،کاملا کارشناسی شده است و 2 سال و نیم روی آن مطالعه شده و این طرح را صد درصد به نفع دانشجویان می دانند. از طرفی تراز رشته  آی تی بسیار بالاتر از رشته کامپیوتر (گرایش سخت افزار و نرم افزار) است

گفتنیست در حال حاضر مدیریت گروه کامپیوتر (گرایش سخت افزار) و آی تی نیز ادغام شده و هر دو رشته توسط مهندس کتیرایی اداره می شود.

بر اساس این گزارش، اداره کل دانشگاه آزاد تهران جنوب – واقع در خیابان ایرانشهر-  نیز مخالف این طرح بوده و آن را غیر کارشناسی می داند. این ارگان، دلیل مخالفت خود را اینگونه اعلام مینماید که دانشجویان ورودی قدیم و دانشجویانی که به زودی فارغ التحصیل می شوند، دچار تغییر کد رشته می گردند و برای امور فارق التحصیلی به مشکلات عدیده ای بر خواهند خورد. گفتنیست گروهی از اساتید بنام رشته های مذکور نیز، با اجرای این طرح مخالف بوده و آن را به زیان دانشجویان دانسته اند. یکی دیگر از دانشجویان، دلیل مخالفت این اساتید را چنین بیان می کند:

هر دو رشته این را می دانند که به طور مثال، بخشهایی از معماری کامپیوتر در رشته آی تی به طور جامع تر و کامل تر تدریس می شود و از آنجایی که دروس مشترک این دو رشته دارای تفاوتهایی در برخی از مباحث میباشد، انتظار می رودبخشهایی که پیش از این برای رشته آی تی تدریس میشد و در برنامه آموزشی دروس نرم افزار نبوده اند، حذف شوند و در کلاس به آنها اشاره ای نشود.در نتیجه بخشهایی از دروس مشترک در این طرح کم و زیاد خواهد شد و به دنبال آن سطح آموزش و تدریس به طور فاحشی پایین خواهد آمد.از طرفی دیگر ممکن است در این کلاسها مثالهایی ارائه شود که تنها  برای  یکی از رشته ها ملموس و قابل درک باشد.

گروهی از اساتید معتقدند  با اجرای این طرح، پایه های استقلال هر دو رشته سست خواهد شد و در آینده ای نزدیک، به طور کامل استقلال رشته ها از بین خواهد رفت.

گفتنیست  گروهی از اساتید و مسئولان مخالف سرسخت این طرح، به دلایل نا معلوم و طبق معمول “قابل پیش بینی” ، مخالفت خود را علنی نمی نمایند و یا کنار میکشند ، به انتقاد زبانی از این طرح بسنده می کنند و هیچ تلاشی برای رد این طرح نمی نمایند. آنطور که از شواهد پیداست، مدت  زمانی که صرف مطالعات کارشناسی روی بحث ادغام کد کلاس دروس مشترک این دو رشته  شده است، تنها به مجاب و متقاعد نمودن اساتید مخالف این طرح اختصاص داده شده است.

گروهی دیگر از دانشجویان و اساتید مخالف این طرح، اجرای این طرح را جزو”سیاستهایی” می دانند که به دلیل برخی اختلافات و لجاجت ها در بین مسئولین  در درون سازمان، به ضرر دانشجویان هر دو رشته تمام خواهد شد.نمونه ای از این سیاستها، اخراج اساتید این دو رشته به اتهام “جعلی بودن مدرک دکتری” بود که  در سال های گذشته، به وفور شاهد آن بوده ایم.

همچنین طبق برخی شنیده ها، پس از رویداد های سال 88 و اعتراضات در دانشکده فنی تهران جنوب، جلساتی با حضور گروهی از اساتید این دانشکده برگزار گردید که  به تدریج بحث تفکیک رشته های برق،کامپیوتر و آی تی و انتقال آنها به ساختمان پیامبر اعظم -واقع در شهرک قدس- شدت گرفت

با توجه به شواهد امر، می توان این احتمال را نیز در نظر گرفت که به دنبال اجرای این طرح، مسئولان این امر به دنبال کاهش هزینه های دانشکده  و هدفمندی بودجه های دانشگاهی می باشند، و یا گروهی از آنها به دنبال کارشکنی و در پیش گرفتن سیاست های خود محور می باشند.

در حال حاضر در کشور شاهد کمبود نیروی متخصص فناوری اطلاعات می باشیم و دانشجویان فارغ التحصیل در این رشته عموما جذب نیروی کار در دانشگاه ها نمی شوند و یا به مهاجرت و اشتغال در کشورهای توسعه یافته تن در می دهند.

با توجه به تحقيقات خبرنگاران خبرگزاري TJNN از مركز ايرانشهر عملي شدن اين طرح در صورت تصويب براي ورودي هاي جديد قابل الاجراست و امكان فارغ التحصيلي ورودي هاي قديمي با اين طرح امكان پذير نخواهد شد. در نتيجه اين طرح پس از تصويب نهايي از سال 90 ورودي هاي مهر 90) اجرا خواهد شد.
علاوه بر اين طرح ادغام سازي گرايش ها پيشتر در وزارت علوم مطرح شده بود ولي دانشگاه هاي سراسري بنام زير باز اين ادغام نرفته ، و دانشگاه آزاد تهران جنوب در دانشگاه آزاد ها پيش قدم اجراي اين طرح شده است ، طبق گزارش خبرنگار ِ اعزامي ما به دانشكده ي صنايع اين طرح در اين دانشكده عملي شده و از ترم آينده همه ي گرايش هاي توليد ، طراحي تحليل سيستم و اكتشافات و … در هم ادغام مي شود.
تا كنون نظر دكتر ساسان محمدي رياست دانشكده ي فني و دكتر عبدي رياست دانشكده ي صنايع به دست ما نرسيده است ، در آينده نظرات اين عزيزان را جويا خواهيم شد.

نكته 1: پيش تر نيز تذكر داده بوديم كه در خصوص انجمن هاي علمي مهندسي و فعاليت هايشان گزارشي تهيه خواهيم كرد ، اين گزارش حاضر بوده و به زودي منتشر مي شود .
نكته 2 : در تلاش هستيم تا با بسيج دانشجويي شهيد چمران ( دانشكده ي فني ) مصاحبه اي در خصوص پرچم اسرائيل و آمريكا ترتيب دهيم ، عزيزاني كه ايميلي از اين تشكل دانشجويي دارند در اختيار ما قرار دهند .

نكته 3 : راه هاي ارتباطي ما :

صفحه ي فيس بوك خبرگزاري: TJNN

و ما در سايت كلوب دات كام cloob

6 پاسخ

  1. واقعا طرح وحشتناکیه. ببینین چی بوده که ایرانشهر هم باهاش مخالفت کرده. با اجرای این طرح تنها چیزی که نصیب ما دانشجوها میشه ضرره. درسته که استادامون بیشتر میشه ولی مباحثی که ممکنه فقط به درد رشته سخت افزار بخوره برای دانشجویان نرم افزار و آی تی گفته بشه که در این صورت هم وقت بچه های نرم افزار و آی تی گرفته میشه و هم اینکه خود دانشجویان سخت افزار نمیتونن از مطلب ارائه شده به طور کامل استفاده کنن.

  2. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    در آینده ای نه چندان دور : ادغام دروس تخصصی … چیز … نه … ببخشید ! کلا حذف دروس تخصصی همه رشته ها ؛ و جایگزینی 90 واحد وصایای حضرت امام خمینی ( لعن … چیز .. یعنی رحمه الله علیه !! ) + 50 واحد بیانات مقام عظمای جنایت…. چیز … یعنی ولایت !!!

  3. خيلي مسخره است پس فردا مي گن حسابداري و مديريت و حقوقو هم يكي كنيد ! هم هزينه ها كم مي شه !!! هم آقايون راحت ترند !!!!اصلا مي خواهيد همه ي درسا رو با حوزه يكي كنيم ! مقامات خيالشون راحت بشه ؟

  4. […] برخی از دروس مشترک نرم افزار و آی تی ، خبرگزاری TJNN در گزارشی تکمیلی، از اجرایی شدن این طرح برای دانشجویان ورودی جدید خبر […]

  5. salam khaheshmandam har etelaE ke dar morede bordane daneshjoohaye computer be paiambare azam darid ra begooiid aya in tarh ghatEie vaghean mibaran?az kei?

بیان دیدگاه