گزارشي از آزمون هاي انجمن علمي مهندسي كامپيوتر


يكي از انجمن هاي علمي دانشكده بر خلاف ساير انجمن ها و با وجود سنگ اندازي هاي فراوان انجمن علمي مهندسي كامپيوتر است ، اين انجمن علمی مهندسی  در سال اخیر با اقدام به برگزاری آزمون های علمی موثرترین قدم خود را برای یک حرکت علمی در میان دانشجویان به همکاری اساتید برداشت، و تا به امروز که تا مرحله ی دوم این آزمون ها پیش رفته است به نقل از مسئولين برگزاري آزمون ها چیزی جز سرگردانی و عدم همکاری صادقانه و مناسب از سوی مسئولین به روی خود ندید .

بخشي از اين گلايه ها را به نقل از وبسايت رسمي انجمن علمي مهندسي كامپيوتر با هم مي خوانيم :

دسته ای از سرگردانی ها ، که این انجمن را بازیچه ی دست مسئولین بخش پژوهشی  ، بخش مالی و ساختمان ایرانشهر  کرده است ، رفتار و همکاری نامناسب و سیاست های شخصی حاکم بر کاربوده است .

بودجه ی درخواستی به مبلغي در حدود سه میلیون و نهصد هزار تومان از سمت انجمن کامپیوتر به معاونت پژوهشی ایرانشهر اعلام شده بود و پیشنهادی که این دفتر برای انجمن داشت : تصویب مبلغ نهصد هزار تومان ! آن هم به گونه ای که مسئولین بزرگوار ساختمان ایرانشهر با لحنی بسیار ستودنی : “ می خواهید با همین نهصد هزار تومان برگزار کنید ، اگر که نه نامه بزنید که نمی توانید ! ”  تصویب این امر را پس از ماه ها تاخیر و سرگردانی انجمن کامپیوتر ، به این انجمن ابراز داشتند . واقعا در تعجبیم که چگونه یک دانشکده، با خرابی کارتابل معاونت پژوهشی به مدت چند ماه به کار خود ادامه می داد ! خرابی کارتابل همان بهانه ای بود که معاونت پژوهشی به مدت چند ماه خبری از پیگیری و تصویب برگزاری آزمون های علمی و تصویب بودجه، به انجمن علمی مهندسی کامپیوتر نداد.

و اينجاست كه از دكتر ساسان محمدي به عنوان رياست واحد مي پرسيم ، اين بود تغييرات مفيد در زمينه ي پرورش دانشجوي فعال ؟اين بود پيش برد دانشگاه به سوي علمي – پژوهشي شدن ؟!؟

در ادامه از زبان مسئولان برگزاري اين آزمون هاي المپياد مي شنويم :

ولی شروع کار انجمن علمی مهندسی کامپیوتر برای برگزاری آزمون های علمی اینجا نبود. این انجمن با تفکر برگزاری آزمون های برنامه نویسی در سطح دانشکده ایده ی خود را مطرح کرد و سرآغاز این حرکت را در نیمه ی دوم سال تحصیلی 89 – 88 به ثمر نشاند. این ایده ابراز شد و در مشورتی صمیمانه و تنگاتنگ با یکی از استاد یاران عزیز آن زمان و اساتید فعلی دانشکده جناب آقای مهندس علیرضا نیکوکار دستخوش تحولی بزرگتر قرار گرفت و ایده ی برگزاری صرفا آزمون برنامه نویسی، به برگزاری آزمون هایی دو مرحله ای در شاخه های درسی : برنامه نویسی، هوش مصنوعی ، معماری كامپيوتر ، ریزپردازنده و مهندسی نرم افزار مبدل گردید.

برای افزایش جذابیت آزمون و تشویق دانشجویان به کار گروهی ، تصمیم بر این شد تا آزمون ها در هر واحد درسی به صورت گروهی برگزار شود. به پیوست این ایده به صورت مقدماتی نیازهای این آزمون را برآورد کردیم و با نقشه ای آماده در دست، اولین گام برای شروع حرکت انجمن علمی مهندسی کامپیوتر برای برگزاری آزمون های علمی را در میان اساتید برداشتیم . این امر در هفته ی اول شهریور ماه سال 1389 محقق شد. زمانی که انجمن علمی مهندسی کامپیوتر توسط هیئت مدیره ی قبلی خود به ریاست آقای مهدی قیسی و دبیر انجمن جناب آقای محمود قادری ، هدایت می شد. به همت و زحمات و راهنمایی های خالصانه ی این عزیزان با اساتید مختلف گروه های نرم افزار و سخت افزار به صحبت نشستیم و در این بین با اولین پیشنهاد دلگرم کننده از سوی ریاست محترم گروه نرم افزار جناب آقای مهندس مهدی منشی رو به رو گشتیم. ایشان پس از شنیدن ایده ها و برنامه ی پیش روی انجمن کامپیوتر برای برگزاری این آزمون ها ، نظر شخصی خود را مبنی بر موافقت و همکاری آن مطرح نمودند و بزرگوارانه نظری دیگر پیش روی ما نهادند. به این نظر، ایشان اجازه ی حضور در جلسه ی هیئت علمی اساتید گروه نرم افزار و مطرح کردن ایده ی برگزاری آزمون های علمی را که در تاریخ پانزدهم شهریور 89 برگزار می شد ، دادند و ما نیز این فرصت را مغتنم شمرده و در این جلسه حضور یافتیم . پیرفت این بحث مساعدت و قبول ایده ها از سوی برخی از اساتید و ناکامل بودن و جای فکر داشتن از سوی برخی اساتید دیگر بود.

اما در این میان اساتید محترمی که در تدریس واحد مهندسی نرم افزار فعالیت می کنند عدم همکاری خود را برای همراهی انجمن اعلام داشتند و نداشتن زمان و فرصت برای همکاری خود با انجمن علمی کامپیوتر را دلیل این امر دانستند. لذا این آزمون را از فهرست ازمون های علمی حذف کردیم و برای ادامه کار نظر بر این گرفتیم تا به صورت تک تک با اساتید این گروه به صحبت و پیشنهاد بنشینیم. در این میان اندک شماری از اساتید محترم پیشنهاد ما را برای همکاری پذیرفتند ولی در زمینه پذیرش ایده ها تقریبا همگی این عزیزان توافق نظر خود را اعلام کردند. پس از این موفقیت ایده ها و پیشنهادات خود را با ریاست محترم گروه سخت افزار جناب آقای مهندس مسعود کتیرائی مطرح کردیم و ایشان نیز صمیمانه و بزرگوارانه موافقت و همکاری خود را برای شروع این کار اعلام داشتند و زمان تایید قطعی را به بعد از جلسه ی گروه سخت افزار و مطرح کردن این موضوع در میان اساتید و تایید جمعی این عزیزان مؤکول کردند. در این زمان نیز انجمن علمی مهندسی کامپیوتر با اساتید گروه سخت افزار به صورت جداگانه به صحبت نشست و موافقت ها و راهنمایی های مفیدی را دریافت کرد. مقال مناسبی است تا از راهنمایی ها و پیشنهادهای صمیمانه ی استاد عزیز جناب آقای دکتر عبدالحسین موحدی سخن به میان آوریم و تشکر این انجمن را تقدیمشان کنیم.

صحبت ها تا ابتدای ماه مهر ادامه داشت و سپس با ارائه طرح خود خدمت ریاست محترم دانشکده جناب آقای دکتر  ساسان محمدی، ایشان شروع این کار را مشروط بر تایید کتبی روئسای گروه های نرم افزار و سخت افزار دانستند. یک بار دیگر نیز این دو بزرگوار بی هیچ قید و شرط در همراهی خود ابراز وجود کرده و تایید کتبی خود را جهت اجرای آزمون های انجمن علمی مهندسی کامپیوتر تهیه و برای ریاست محترم دانشکده ارسال داشتند. در ادامه ی این نامه نیز جناب آقای دکتر محمدی با امضا و تایید آزمون ها همکاری خود را در ابتدای این راه خدمت ما  عرضه داشتند و ما را برای انجام دیگر امور مربوطه و ادامه ی راه به سمت معاونت پژوهشی رهنمون گشتند.

پس از مراجعه به معاونت محترم پژوهشی جناب آقای دکتر طالبی ایشان پس از بیان چند سوال در رابطه با تصدیق صحت برگزاری آزمون و نداشتن منفعت طلبی و سودجویی از سمت انجمن کامپیوتر!!!  درخواست ما را برای تایید و ارسال به دفتر ایرانشهر و جناب آقای امیرافشاریان دریافت کردند. و این آغازی بود بر انتظارهای بی پایان انجمن علمی مهندسی کامپیوتر برای دریافت پاسخی مثبت از دفتر معاونت پژوهشی . از اواخر مهرماه کارتابل معاونت پژوهشی خراب شد و تا انتهای برگزاری امتحانات پایان ترم خراب باقی ماند و انجمن کامپیوتر در بی خبری از سرنوشت برگزاری آزمون ها….

این داستان بی خبری متاثر کننده برای اعضای انجمن علمی کامپیوتر همچنان ادامه داشت تا اینکه در تاریخ هفدهم بهمن ماه سال 1389 نامه ای به شماره ی 8952-05 از سمت جناب آقای دکتر مهرداد جوادی، معاون پژوهش و فناوری مبنی بر تایید آزمون و مصوب ساختن بودجه ی برگزاری به مبلغ نهصد هزار تومان به ریاست محترم دانشکده جناب آقای دکتر محمدی ارسال شد. در این نامه  از ریاست محترم دانشکده خواسته شده بود تا مسئول مالی دانشکده جهت دریافت اعتبار مصوب به دفتر ارتباط با صنعت معرفی گردند و انجمن ذیربط (انجمن علمی مهندسی کامپیوتر) نسبت به برگزاری فعالیت پیشنهادی (آزمون های علمی) طی نیمسال دوم 90 – 89 و ارائه گزارش نحوه ی برگزاری پس از اجرا اقدام نمایند.

همانطور که برنامه های ارائه شده به دانشکده جهت برگزاری آزمون های علمی از ترم اول سال 90-89 آماده بود اما انتظار این انجمن در تاریخ 17 بهمن ماه سال 1389 به اتمام رسید و بر آن شد تا آزمون ها در مرحله ی اول در نیمه ی دوم اسفند ماه سال 1389 برگزار شود. انجمن علمی کامپیوتر در گمان اینکه دانشکده مسئول مالی خود را به دفتر ارتباط با صنعت معرفی کرده است، برنامه های خود را از سر گرفت. در تاریخ 1/12/1389 طی نامه ای از طرف دبیر انجمن علمی مهندسی کامپیوتر – آقای محمود قادری، به معاونت محترم پژوهشی، آقای عرفان نصوری به شماره دانشجویی 8611611420 جهت همکاری و دریافت هزینه های مربوطه از مسئول مالی دانشکده ی فنی، معرفی گردید. ولی باز هم هیچ اقدامی از سوی معاونت پژوهشی مبتنی بر همراهی انجمن کامپیوتر صورت نپذیرفت و مسئولی برای دریافت بودجه ی مصوب، به دفتر ارتباط با صنعت معرفی نگردید.

اما در این مدت یک ماه تا زمان برگزاری مرحله ی اول، این تنها مشکل انجمن علمی کامپیوتر نبود و قانع کردن دانشکده برای نصب بنرهای تبلیغات آزمون جهت ثبت نام دانشجویان در این آزمون ها به بزرگترین مشکل تبدیل گشت . با اینکه بنرهای تبلیغاتی انجمن علمی مهندسی کامپیوتر تا ابتدای اسفند ماه آماده گردید اما هماهنگی میان معاونت محترم پژوهشی و همکاران گرامیشان که اتاق کارشان در حدود چند متر از یکدیگر فاصله ی فیزیکی دارند، جهت تایید نصب بنرهای تبلیغاتی، به سخت ترین مرحله ی برگزاری آزمون ها تبدیل گشت. این کار نیز بسان کارتابل خراب معاونت محترم پژوهشی به درامی دیگر برای انجمن علمی کامپیوتر تبدیل گشت .

در انتهای اسفند1389 نیز انتخابات انجمن علمی مهندسی کامپیوتر برگزار شد و این بار هیئت مدیره ی جدید متشکل از آقایان : بابک فخریلو (دبير انجمن ) مهرداد توحیدی (بازرس داخلي)، مهرشاد عهدی ، سعید امامی(مسئول مالي)  و سرکار خانم سارا حدادی(مدير داخلي و روابط عمومي) به عنوان هیئت مدیره و آقای محمود قادری به عنوان بازرس ، همکاری مجدانه ی خود را بدون هیچگونه وقفه ای برای پیشبرد این آزمون ها به کار گرفت. بالاخره در اولین روز کاری دانشکده در سال 1390 مورخ چهاردهم فروردین ماه، این انجمن توانست نصب بنرهای تبلیغات آزمون های علمی را به کمک معاونت محترم پژوهشی و سرکار خانم ابراهیمی که در اندک زمان همراهی با انجمن کامپیوتر لطف فراوانشان شامل حال ما شد، به سر انجام برساند.

پس بر آن شدیم تا پیرو برنامه های ارائه شده خدمت دانشکده جهت چگونگی برگزاری آزمون ها، ثبت نام دانشجویان داوطلب شرکت در این آزمون ها را آغاز نموده و بهترین روش برای این امر را ثبت نام از طریق اینترنت دانستیم. لذا توسط سایت انجمن علمی مهندسی کامپیوتر به نشانی www. ace-tju.ir  این امر آغاز شد و در ادامه ی توضیحات کاملی از برگزاری و هدف از برگزاری آزمون های علمی در سایت مزبور، فرم ثبت نام این آزمون ها قرار داده شد و دانشجویان داوطلب موظف به پر کردن این فرم و ارسال آن به ایمیل مختص آزمون های علمی شدند. ایمیل نام برده به آدرس maca680602@gmail.com می باشد که واژه ی maca مخفف عبارت Methodical Assessment of Computer Association می باشد. برای حفظ ارزش ظاهری و ایجاد نگرشی جدی تر به آزمون ها از طرف دانشجویان دانشکده، آرمی مناسب برای این آزمون ها توسط یکی از دانشجویان گرافیست دانشکده طراحی شد و این آرم جهت تایید صلاحیت از نظر دانشکده خدمت ریاست محترم حراست دانشکده جناب آقای ایرجی تسلیم شد و ایشان نیز صمیمانه و در کمال محبت آرم مذکور را تقدیر و تایید فرمودند.

ثبت نام در سه واحد معماری-ریزپردازنده، برنامه نویسی و هوش مصنوعی تا روز قبل از آزمون ها ادامه داشت و آزمون ها در مرحله ی اول به ترتیب در تاریخ های 28 و 29 و 31 اردیبهشت ماه سال 1390 برگزار شد و تعداد ثبت نام داوطلبان دانشجو در هر آزمون به ترتیب : 6 و 17 و 2 نفر گردید. آزمون معماری-ریزپردازنده در قالب سه گروه دو نفری، آزمون برنامه نویسی در قالب پنج گروه سه نفری و یک گروه دو نفری و آزمون هوش مصنوعی با حداقل داوطلب شرکت کننده در قالب یک گروه دو نفری در مرحله ی اول برگزار شد. طراحی سوالات آزمون معماری-ریزپردازنده توسط دو تن از اساتید مجرب هیئت علمی سخت افزار جناب آقای مهندس فاتحی خواجه و سر کار خانم مهندس دیباج صورت گرفت و جهت پیکره بندی و تایید خدمت رییس محترم گروه سخت افزار جناب آقای مهندس کتیرائی قرار گرفت و ایشان نیز در روز آزمون سوالات را توسط سرکار خانم حسینی نژاد که ایشان نیز صمیمانه در برگزاری آزمون های مرحله ی اول و دوم ما را یاری فرمودند، سوالات آزمون را برای شروع جلسه آزمون بین دانشجویان توزیع کردند.

در مرحله ی اول این آزمون ها کارت های آزمون به تفکیک هر گروه صادر گردید و پاسخ آزمون مرحله ی اول نشان داد تا گروه های اول ، دوم و سوم به ترتیب عناوین یک تا سه را به خود اختصاص دادند. مرحله ی دوم این آزمون نیز روز سه شنبه مورخ 24 خرداد ماه برگزار گردید و هنوز نتایج نهایی این آزمون ها اعلام نگردیده است .

طراحی هر دو سوال آزمون مرحله ی دوم که در قالب طراحی مدار مطرح گردید، بر عهده ی اساتید بزرگوار جناب آقای مهندس مسعود کتیرائی و جناب آقای مهندس فاتحی خواجه بود و آنچنان که انتظار می رفت، سوالات در تعداد اندک، در سطحی بالا و چالش برانگیز برای مرحله دوم آزمون های علمی طراحی گردید.

آزمون برنامه نویسی نیز در قالب شش گروه در تاریخ چهارشنبه 28 اردیبهشت ماه سال 1390 در مرحله ی اول برگزار برگردید. در این روز مدیر محترم گروه نرم افزار جناب آقای مهندس منشی با حضور در سایت اینترنتی دانشکده، محل برگزاری آزمون برنامه نویسی، از این آزمون و نحوه ی برگزاری آن دیدن کردند و در انتهای حضورشان به راهنمایی و مساعدت جهت هرچه بهتر برگزار شدن آزمون های علمی، با اعضای اجرایی انجمن کامپیوتر پرداختند. نتیجه ی این همکاری و مساعدت دوستانه استاد گرانقدر جناب آقای مهندس منشی، برگزاری یک جلسه ی رفع اشکال از سوالات آزمون مرحله ی اول، آشنایی بیشتر با کار گروهی در این دسته از آزمون ها و آشنایی با سوالات مرحله ی دوم آزمون برنامه نویسی بود. این جلسه با حضور استاد بزرگوار و همراه همیشگی انجمن علمی کامپیوتر جناب آقای مهندس علیرضا نیکوکار برگزار شد و راهنمایی های لازم به دانشجویان برای برگزاری هرچه بهتر مرحله ی دوم بیان گردید.

دیرکردهای متوالی دانشکده مبنی بر آغاز آزمون ها در تاریخ های قبل تر و عدم آگاهی انجمن علمی مهندسی کامپیوتر به زمان دقیق برگزاری این آزمون ها ، باعث گردید تا کیفیت اجرایی آزمون ها نه آنچنان باشد که انتظار می رفت. لذا نتیجه آن شد که تصحیح سوالات مرحله ی اول آزمون برنامه نویسی به صورت دستی انجام پذیرد و این امر باعث گردید تا اعلام نتایج این مرحله به طول بیانجامد و انجمن کامپیوتر را بر آن دارد تا مرحله ی دوم را با دقت هرچه بیشتر هم برای مسئولین برگزاری آزمون و هم برای دانشجویان شرکت کننده در تاریخی بعد از اتمام امتحانات ترم دوم سال 90-89 برگزار کند. این برنامه به جلوگیری از تداخل زمانی آزمون مرحله ی دوم برنامه نویسی و امتحانات پایان ترم دانشجویان منجر می شود.

لازم به ذکر است که طراحی سوالات آزمون های برنامه نویسی و هوش مصنوعی تصحیح این آزمون ها در هر دو مرحله توسط استاد گرامی جناب آقای مهندس علیرضا نیکوکار انجام می پذیرد.

آزمون هوش مصنوعی نیز با حداقل شرکت کنندگان، در تاریخ سی و یکم اردیبهشت 1390 در مکان سایت انجمن های علمی، برگزار شد .

امروز شنبه بیست و هشتم خرداد ماه 1390 ، آزمون هوش مصنوعی همانند مرحله ی اول با تک گروه دو نفره  خود برگزار شد و دانشجویان این آزمون به مدت 90 دقیقه به پاسخ و تحلیل سوالات آزمون پرداختند. طراح سوالات این آزمون استاد گرانقدر آقای مهندس نیکوکار با حضور در این جلسه به توضیح پیرامون سوالات این آزمون برای شرکت کنندگان پرداختند. لازم به ذکر است که سوالات این آزمون با توجه به سرفصلی های تدریس شده دانشکده، ولی در سطحی بالاتر و سنگین تر طراحی گردید

سوالات مرحله ی دوم آزمون هوش مصنوعی را می توانید از اینجا دانلود کنید.

در ابتدای آزمون ها و در مرحله ی اول، از هر داوطلب مبلغ پنج هزار تومان جهت ثبت نام در آزمون های علمی دریافت شد و تمام هزینه هایی که تا انتهای برگزاری آزمون های مرحله ی اول متحمل انجمن علمی مهندسی کامپیوتر شد، از همین مبالغ دریافتی خرج گردید و هیچگونه مبلغی از بودجه ی مصوب به مبلغ نهصد هزار تومان، به این انجمن داده نشد. و اما اشکال این امر زمانی هویدا گردید که روز بیست و هشتم اردیبهشت ماه پس از اتمام آزمون برنامه نویسی، نامه ای که از سمت واحد پژوهشی ساختمان ایرانشهر به معاونت پژوهشی ارسال گردیده بود به رؤیت مسئول برگزاری آزمون های انجمن علمی کامپیوتر رسید و معلوم گردید که تا این تاریخ، هنوز معاونت پژوهشی هیچ مسئول مالی را به دفتر ارتباط با صنعت معرفی نکرده است. در این نامه از معاونت پژوهشی دانشکده درخواست شده بود تا هرچه سریعتر مسئولی جهت دریافت بودجه ی 900000 تومان که در تایخ هفدهم بهمن ماه سال 1389 تصویب گردیده بود، به دفتر ارتباط با صنعت معرفی گردد. لذا در تاریخ مذکور یعنی 28/02/1390 ، معاونت پژوهشی دانشکده نامه ای با شماره  ف-1872  خطاب به خانم دکتر مریم خادمی، مدیر محترم دفتر ارتباط با صنعت و موسسات ارسال داشت و در این نامه جناب آقای کامیار تقوی مسئول مالی دانشکده ی فنی، به عنوان نماینده ی مالی به منظور دریافت اعتبار مصوب برگزاری آزمون های علمی کامپیوتر معرفی گشتند. آنچنان که مسئولین محترم واحد پژوهشی مستقر در ساختمان ایرانشهر به رییس انجمن علمی مهندسی کامپیوتر جناب آقای بابک فخریلو، اعلام داشتند، این انجمن می بایست با تهیه ی فاکتورهای خریدهای مورد نیاز برای آزمون های علمی، براساس نامه ای که موارد لازم برای تهیه این خریدها از سمت انجمن علمی کامپیوتر به معاونت محترم پژوهشی اعلام شد، آماده نمایند و به ازای این فاکتورها ، وجه مورد نظر را از مسئول مالی دانشکده فنی جناب آقای تقوی دریافت کنند. در طی آخرین صحبت های مسئول برگزاری این آزمون ها با جناب آقای تقوی در تاریخ 28 خرداد ماه، ایشان (آقای تقوی) هیچ اطلاعی مبنی بر دریافت چک مربوط به بودجه ی آزمون های علمی انجمن کامپیوتر از سمت دانشکده نداشتند و شخصا نیز مؤکداً تاکید کردند در صورت دریافت بودجه مصوب از دانشگاه، به ازای فعالیت های انجام شده توسط انجمن علمی کامپیوتر و حتی ارائه ی فاکتورهای خرید های انجمن مزبور، هیچ مبلغی را در اختیار این انجمن قرار نمی دهند و این خود نکته ای جالب و خنده دار است که حال پس از ده ها چالش و آمد و شد برای تصویب بودجه و برگزاری آزمون ها، می بایست بزرگترین خوان پیش رو برای اتمام کامل برگزاری آزمون ها و تحویل جوایز به نفرات برتر، پشت سر بگذاریم.

حال سوال ما از معاونت محترم پژوهشی و ریاست محترم دانشکده این است : چرا ؟ چطور ؟ چه باید کرد ؟ …

خبرگزاري TJNN در راستاي معضلات به وجود آمده ايميلي براي رياست واحد جناب دكتر ساسان محمدي ارسال مي كند و خواستار پاسخ گويي به معضلات پيش آمده خواهد شد.

3 پاسخ

  1. سلام
    وب سايت اطلاع رساني علم، فنآوري و رايانه valanews.com با رويكرد حرفه اي خبري آغزا بكار نمود.
    http://www.valanews.com
    منتظر حضور شما هستيم.

  2. […] ِ برگزاري اين آزمون ها پرداختيم  كه مي توانيد در اينجا بخوانيد ،اميدواريم دكتر ساسان محمدي رياست محترم تهران […]

  3. […] 8. مشكلات مالي براي انجمن كامپيوتر به دليل برگزاري آزمون المپياد به علت عدم هماهنگي مسئولين( اينجا ) […]

بیان دیدگاه